Hybernská (úsek Na Příkopě - Havlíčkova)
Námět
Textová část
Název námětu | Hybernská (úsek Na Příkopě – Havlíčkova) |
Identifikace iniciátora | Ak. arch. J. Eismannová, VOÚR |
Katastrální území | Nové Město |
Číslo parcelní | 2322 |
Ulice | Hybernská |
Popis a odůvodnění námětu | Významná předlokační cesta, nazývána původně Horská silnice, po založení Nového města Na Dlážděném, ale již ve 14 stol také Svatoambrožská. Byla jednou z prvních dlážděných ulic v Praze. Dnešní název má podle býv. benediktinského kláštera s kostelem sv. Ambrože, který v r. 1652 získali irští františkáni, zv. Hybernové. Kromě kláštera hybernů se v ulici nalézá značné množství památkově chráněných domů, m.j. Sweerts Sporckův palác, palác Kinských, Lannův, a.j.
Hybernská ulice se po zrušení tramvajové trati změnila v parkoviště, bez atraktivity a sociální kontroly. Od křižovatky ulice Na příkopě, po křižovatku s Havlíčkovou lze zpracovat studii rehabilitace. Při dostatečných šířkových parametrech lze uvažovat o jedné, nebo dvou cesurách s případnou výsadbou soliterních stromů. Další část náleží do rozvojového území Masarykovo nádraží. |
Datum schválení RMČ P1 | 2.3.2009 |
Kompetentní odd. k zadání a projednání ověřovací studie | Oddělení územního rozvoje |
Grafická část
Vymezení řešeního území
Studie
Textová část
Oficiální název projektu | Hybernská (úsek Na Příkopě – Havlíčkova) |
Identifikace zadavatele | OÚR MČ P1 |
Identifikace vysoutěženého zpracovatele | Lang Špinar Atelier s.r.o. |
Termín zadání zpracování studie (uzavření smlouvy) | 1.8.2008 |
Termín odevzdání studie | 30.9.2009 |
Text zadání | MČ P1 požaduje navrhnout úpravy s maximálním důrazem na využití prostoru pro chodce, zvýšení komfortu pro pěší a zvýšení podílu zeleně. Řešení nesmí vylučovat bezpečnost při přecházení a musí splňovat požadavky pro pohyb osob se sníženou pohyblivostí nebo jiným handicapem. |
Shrnutí doporučení komisí a prac. skupin k úpravě | Projednáno v Komisi územního rozvoje a ŽP dne 13.10.2009 s požadavkem pro další projednávání doplnit i variantu podélného stání při severní straně ulice bez zálivů. Odbor dopravy MČ P1 s navrženou studií vyslovil souhlas 18.9. 2009. |
Autorská zpráva (kráceno) | Po zrušení tramvajové trati nebyl naplněn potenciál ulice, která dnes slouží hlavně jako parkoviště s návštěvnickými stáními. Architektonický návrh řeší pouze západní část ulice od ústí Na Příkopech po křižovatku s Havlíčkovou a Dlážděnou. Parter je rozvržen variantně se šikmým nebo podélným parkováním při severní hraně vozovky a je doplněn mobiliářem k odpočinku. Jižní strana chodníku je oživena stromy v nepravidelném sponu, umístěnými mezi parkovacími zálivy. |
Přílohy
Vizualizace 1 – perspektiva – PDF
Vizualizace 2 – perspektiva – PDF