Dne 4. 2. proběhl v hotelu Jalta workshop o návratu tramvají na Václavské náměstí. Akci pořádalo Sdružení Nového Města pražského a zúčastnili se ho odborníci i zástupci Prahy 1 i magistrátu. Za Prahu 1 promluvili starosta Pavel Čižínský a místostarosta Petr Hejma. Diskuzi moderoval Jan Adámek, předseda pořádající společnosti.

 

https://www.facebook.com/prahajedna/videos/2163137700593529/

 

Jan Šurovský, technický ředitel Dopravního podniku, zdůraznil, že důvod, proč vrátit tramvaje zrovna nyní je, že se bude náměstí tak jako tak revitalizovat. Zkušenosti z Brna, ale i jiných částí Prahy, např. u stanice metra Anděl, ukazují, že tramvaje nemusí chodcům překážet.

Martin Šubrt, náměstek ředitele ROPIDu, na mapách a grafech ukázal, že současné zatížení Ječné, Karlova náměstí a Národní třídy odpovídá zatížení metra a že dojezdy z centra Prahy např. na Vinohrady by se novou trasou výrazně zkrátily.

Lukáš Tittl, specialista pro koncepci dopravy z IPRu, připomněl, že tramvaj dostane cestující na povrch náměstí, a to zvýší atraktivitu lokality pro ochodníky i investice. IPR požaduje, ať koleje povedou ve dvou pruzích, a nikoliv u sebe, což uvolní střed náměstí.

Vladimír Vacek, hlavní inženýr projektu ze společnosti Cigler Marani architects, podpořil návrh IPRu tramvaje umístit do jízdního pruhu aut. Chodníky by tak oproti dnešnímu stavu mohly být dvojnásobné.

Zdeněk Lukeš vystoupil ze záznamu. Je si vědom toho, jak je návrh populární, a chce proto upozornit na negativa. Krom hrozícího hluku a  nákladů vnímá i velké ohrožení architektické podoby náměstí kabely a dráty. Doporučuje ale trať z Vinohrad k Hlavnímu nádraží, která přetíženým tepnám odlehčí.

Adam Scheinherr, náměstek primátora, upozornil, že trať přes Václavské náměstí i k Hlavnímu nádraží jsou priority, ale ta na Václavském náměstí je ve schvalování dál. K druhé trati je potřeba změna územního plánu.

Pavel Čižinský, starosta Prahy 1, shrnul výhody trati. Trať může pomoci dopravě, ale i navrátit život na Václavské náměstí. Zároveň připomněl, že nesmí být ohrožen prostor kolem sochy Svatého Václava.

Petr Hejma, místostarosta Prahy 1, který má mmj. na starost územní rozvoj a výstavbu a veřejný pořádek, považuje tramvaj za městotvorný prvek, ale chce obyvatele uchránit od hluku a poškozování zeleně. Hluk mohou vyřešit nové technologie, např. antivibrační gumové vaty pod kolejemi.

Vystoupil i zastupitel Richard Bureš, bývalý radní pro doprovu. Upozornil, že trať k Hlavnímu nádraží může mít větší kapacitu než ta na Václavském náměstí, a je tudíž vhodnější jako dočasná náhrada Ječné ulice, která bude potřebovat rekonstrukci.

V průběhu celé diskuze se ale často opakoval, hloubeji ležící problém, a to narušení prostoru severojižní magistrálou. Je potřeba spojit celkovou úpravu Václavského náměstí s úpravou magistrály, aby se problémy jen nepřesouvaly jinam.

Prezentace z akce budou dostupné na stránkách sdružení: https://www.centrumprahy.cz/

Krom záznamu nahoře na stránce se můžete podívat i na znovuobnovený Twitter Prahy 1, na kterém vás rychle budeme seznamovat s nejnovějšími aktualitami.