Praha 1 se přidává k trendu moderních evropských metropolí a začíná zklidňovat nerezidentní automobilovou dopravu v centru. Od konce září se sníží počet aut na Mariánském náměstí, kde má být zeleň a posezení. Doprava se zklidní i v ulicích Husova a Ostrovní, kde nyní dochází k výraznému omezování chodců. Městská část zároveň navrhuje změny systému parkování. Modré zóny by mohli nově využívat jen rezidenti, návštěvníci by parkovali pouze v rozšířených fialových zónách.

„Centrum Prahy je auty přetížené. Ničíme si historicky nejvzácnější část hlavního města, doprava se nebezpečně proplétá s chodci, pro rezidenty je v mnoha oblastech téměř nemožné zaparkovat a zdravotní rizika spojená s exhalacemi jsou obrovská. Proto jsme se přidali k trendu moderních metropolí a chceme centrum postupně zklidňovat. Zároveň navrhneme, aby modré parkovací zóny mohli využívat jen rezidenti,“ vysvětlil radní pro dopravu David Skála (PRAHA 1 SOBĚ).

První změny by měly začít platit od 21. září 2019. Díky otočení provozu v Husově ulici a zamezení průjezdu na Mariánské náměstí se otevře cesta pro nový život prostoru, kde sídlí významné městské instituce a dnes připomíná spíš parkoviště. Podle analýzy MČ tu však parkuje dlouhodobě méně než 5 % rezidentů. Soutěž na novou podobu náměstí pořádá Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy, z náměstí by měla zmizet většina aut, vzniknout pěší zóna, přibýt posezení a zeleň. Pro plynulost dopravy v okolí budou ulice U Radnice a Linhartská nově obousměrné.

„Do ulic patří život Pražanů. Proto vytváříme nová místa, kde se lépe dýchá a maminky s kočárky, senioři i ostatní chodci se cítí v bezpečí. Mariánské náměstí se díky těmto změnám promění v místo s lavičkami a zelení. Věříme, že proměnu veřejného prostoru přímo před Městskou knihovnou, Národní knihovnou a budovou radnice Pražané ocení,“ řekl starosta Prahy 1 Pavel Čižinský (PRAHA 1 SOBĚ).

Zaslepení čeká také úzký úsek ulice Ostrovní v místě, kde ústí do Spálené ulice. Podle sčítání IPRu jde o místo s jednou z největších hustot chodců v celé Praze. Auta se tam nebezpečně proplétají s chodci a blokují vytíženou tramvajovou trať. Z ulice Purkyňova se tedy nově řidiči dostanou jen do Spálené ve směru na Karlovo náměstí nebo do ulice Myslíkova.

Změny v parkování

Změny čekají také zóny placeného stání. Modré zóny by nově využívali jen rezidenti a abonenti. Pro návštěvníky plánuje radnice rozšířit fialové zóny. Zdražit by pak měla parkovací oprávnění právnických a fyzických osob, které na Praze 1 podnikají, především pro druhá a další auta. „Vracíme tím zpět původní smysl zavedení zón placeného stání, kterým je ochrana zájmů rezidentů. Zároveň chceme návštěvníky motivovat k využívání podzemních garáží, které jsou dnes na Praze 1 využívané jen z 35 %. Auta nemají stát v ulicích, když mohou parkovat v garážích, tak je to ve světě naprosto běžné,“ popsal radní David Skála.

Za první parkovací oprávnění by nově podnikající právnické a fyzické osoby měly zaplatit více než dosud. Významně zdražit má také druhé a další parkovací oprávnění, rapidní zdražení se chystá také například pro limuzíny. Změny Praha 1 připravila ve spolupráci s magistrátem, kde se o těchto návrzích bude jednat v září.

Kontakt pro média:

Mgr. Kateřina Písačková,

katerina.pisackova@praha1.cz, +420 731 539 575 

Tisková zpráva ke stažení – DOC