Ve středu 23. dubna proběhl v rámci projektu MAP IV webinář s názvem Práce s třídním kolektivem, který vedl lektor Mgr. Michal Prokeš. Tématu se zhostil s humorem, empatií a především bohatými zkušenostmi z praxe školního prostředí.

Zájem o webinář byl mimořádný – přihlásilo se 121 účastníků. Velký počet dotazů v chatu i sdílených zkušeností ukázal, že téma je pro učitele nejen aktuální, ale i velmi potřebné.

Dvouhodinové setkání se zaměřilo na budování vztahů, rozvoj komunikace ve třídě a vytváření bezpečného prostředí pro učení i spolupráci. Zazněla řada konkrétních námětů pro práci se třídou – například využití komunitních kruhů nebo společné tvorby třídních pravidel.

Společná pravidla nejsou formalita. Když dávají smysl dětem, dávají smysl celé třídě. Pravidla, která nevzniknou shora jako seznam zákazů, ale která děti pomohou samy tvořit, se stávají nástrojem důvěry a odpovědnosti. Učitel v tomto procesu není autoritou, která rozhoduje, ale průvodcem a moderátorem. Právě tehdy začínají pravidla ve třídě skutečně fungovat.

Důležité téma večera byla i validace emocí. Uznání toho, co dítě cítí – bez hodnocení nebo zlehčování – je podle Mgr. Michala Prokeše základem konstruktivní komunikace, ať už s dítětem, nebo s jeho rodičem. „Slyším, že se bojíte o svého syna. Já bych se taky bál,zaznělo jako příklad věty, která může otevřít cestu ke spolupráci.

Lektor připomněl i důležitost důslednosti – ne ve smyslu trestů, ale jako předvídatelnosti, férovosti a klidné komunikace. „To, že jsem křičel, nebylo selhání dítěte. Bylo to moje selhání,zaznělo v závěru. A také připomínka, že největší zkouškou asertivity nejsou často děti ve škole, ale ty vlastní doma.

V závěru webináře dostali účastníci prostor pro otevřenou diskuzi, ve které mohli sdílet vlastní zkušenosti nebo se poradit o konkrétních situacích z praxe. Zazněla i doporučení na konkrétní nástroje a metodiky jako jsou situační karty, peer mentoring nebo systém check-in/check-out, které lze přizpůsobit potřebám konkrétní třídy.