Opletalova a Bolzanova
Námět
Textová část
Název námětu | Opletalova a Bolzanova |
Identifikace iniciátora | Ak. arch. J. Eismannová, VOÚR |
Katastrální území | Nové Město, Vinohrady |
Číslo parcelní | 2319/1, 2323/1, část. 1532, 4105/1 |
Ulice | Opletalova, Bolzanova, část. U Bulhara |
Popis a odůvodnění námětu | Ulice, která nese jméno studenta Jana Opletala, zastřeleného nacisty v roce 1939, spojuje Václavské náměstí s Bolzanovou ulicí. Původně se jmenovala Pod šancemi, nebo Dolejší Hradební, protože lemovala okraj Nového Města. Zástavba podél ulice se výrazně v čase proměnila, ulicí dlouhou dobu byla vedena tramvajová trať. |
Datum schválení RMČ P1 | 2.3.2009 |
Kompetentní odd. k zadání a projednání ověřovací studie | Oddělení územního rozvoje |
Grafická část

Studie
Textová část
Oficiální název projektu | Opletalova a Bolzanova |
Identifikace zadavatele | OÚR MČ P1 |
Identifikace vysoutěženého zpracovatele | Ing. ak. arch. Hana Zachová |
Termín zadání zpracování studie (uzavření smlouvy) | 3.7.2009 |
Text zadání | S ohledem na zpracovaný projekt rehabilitace Vrchlického sadů a studii Dolního Nového Města, zůstává Opletalova ulice poslední nedořešenou komunikací zásadního charakteru v této části centra. Do ulice Opletalovy bude ústit centrální vstup do nádražní budovy a spolu s pomníkem W. Wilsona zde bude vytvořen reprezentativní vstup do města, kterému musí odpovídat úprava přilehlé komunikace. V souvislosti s úpravou Vrchlického sadů je také vhodné řešit povrchy v ulici Bolzanově a především prostor pod SJM jako definitivní stav po uvolnění. |
Termín odevzdání studie | 30.9.2009 |
Shrnutí doporučení komisí a prac. skupin k úpravě | Doporučení k opětovnému projednání v kontextu připravovaného projektu na rehabilitaci Vrchlického sadů a po vyjasnění zásadních dopravních souvislostí v konceptu nového územního plánu. |
Autorská zpráva (kráceno) | Opletalova ulice je navržena jako elegantní velkoměstská třída se smíšenou funkcí, využívaná chodci převážně ve směru k významným cílům: Hlavní nádraží, Václavské náměstí a Masarykovo nádraží. Cílem studie je zlepšit pohodlí a bezpečnost chůze (mj. zpřehlednit křižovatky), snížit počty parkujících aut i rychlost průjezdu ulicí. Vzhledem k řadě parkovacích ploch v bezprostředním okolí se nabízí možnost přesunu části placených stání např. do dnes méně využívaných prostor pod magistrálou.
Varianta „přímky“ přináší tradiční řešení charakterizované výsadbou jednostranného stromořadí a zvýrazněnými nárožími. Varianta „křivky“ přináší netradiční řešení, které je charakterizováno střídavou výsadbou stromů po obou stranách v rozšířených místech ulice. |
Přílohy
Varianta přímky – nadhled od haly Hl. nádraží k Václ. náměstí – PDF
Varianta křivky – ústí do Hybernské – PDF