Do roku 2022 by mohlo ve vnitrobloku mezi Václavským náměstím a ulicemi Na Příkopě, Jindřišskou a Panskou vyrůst nové multifunkční centrum Savarin. Nabídnout má veřejně přístupné střechy nebo nový vstup do stanice metra. Investor však musí získat stavební povolení a dohodnout se s Prahou 1 na řešení dopravy.
Deset let plánovanou revitalizaci prostoru kolem bývalé jízdárny a herny V Cípu měl původně provést nizozemský developer Ballymore. Jeho návrh ovšem necitlivě zasahoval do tamních historických budov, což kritizovali památkáři. projekt posléze odkoupil nový investor, maltská firma Crestyl, která k realizaci přizvala respektovaného architekta Thomase Heatherwicka.

Jeho studio přišlo s návrhem, který je vstřícnější k historickému prostředí komplexu „Zlatého kříže“. Renovace se dočká palác Savarin a také barokní jízdárna, která by měla fungovat jako centrum celého objektu. Nejenže jako jediná bude sloužit nekomerčním účelům, ale měl by zde přibýt i nový výstup ze stanice metra Můstek.
Otevírání prostoru
Heatherwick, který stojí mimo jiné za centrálními budovami firmy Google v Londýně a Kalifornii, se při představování projektu zmínil
o inspiraci klasickou pražskou architekturou, především pak starými pavlačovými domy, byť v těchto místech pavlačové domy nestály. Jedním z cílů projektu Savarin má být propojení Václavského náměstí a okolních ulic skrze revitalizovaný vnitroblok. Nové pasáže podle developera zapadají do koloritu náměstí a umožní průchod dříve nepřístupným místem, život by pak prostoru měl vdechnout park a náměstíčko ve vnitrobloku, a také veřejně přístupné střešní terasy s výhledem na Prahu.
Přesun ramp z náměstí
Nejvíce sporným bodem celé stavby jsou nyní rampy vjezdů do podzemních garáží z Václavského náměstí, na které získal developer územní rozhodnutí. s dolní částí náměstí se však do budoucna počítá jako s pěší zónou. „Spějeme k podpisu smlouvy, ve které by vedení Prahy 1 podpořilo výstavbu projektu a investor by se naopak vzdal nájezdových ramp z Václavského náměstí,“ komentoval situaci starosta pavel Čižinský. Dopravní obsluha by se nakonec měla přesunout do vedlejších ulic Panské a Jindřišské.
Někteří zástupci Prahy 1 také v projektu postrádají prostory pro bydlení. přitom místo ve vnitrobloku, které je ušetřeno hlučné dopravy a turismu, by bylo pro výstavbu nových bytů vhodné. „V žádné ze stávajících budov, které projekt zahrnuje, byty nejsou, takže není ani historický důvod je tam stavět,“ uvedl mluvčí investora Ondřej Micka.

text: Filip Liška, vizualizace: Crestyl