Do roku 2022 by mohlo ve vnitrobloku mezi Václavským náměstím a ulicemi Na Příkopě, Jindřišskou a Panskou vyrůst nové multifunkční centrum Savarin. Nabídnout má veřejně přístupné střechy nebo nový vstup do stanice metra. Investor však musí získat stavební povolení a dohodnout se s Prahou 1 na řešení dopravy.

Deset let plánovanou revitalizaci prostoru kolem bývalé jízdárny a herny V Cípu měl původně provést nizozemský developer Ballymore. Jeho návrh ovšem necitlivě zasahoval do tamních historických budov, což kritizovali památkáři. projekt posléze odkoupil nový investor, maltská firma Crestyl, která k realizaci přizvala respektovaného architekta Thomase Heatherwicka.

Barokní jízdárna má být centrem celého objektu a nemá sloužit komerčním účelům.

Jeho studio přišlo s návrhem, který je vstřícnější k historickému prostředí komplexu „Zlatého kříže“. Renovace se dočká palác Savarin a také barokní jízdárna, která by měla fungovat jako centrum celého objektu. Nejenže jako jediná bude sloužit nekomerčním účelům, ale měl by zde přibýt i nový výstup ze stanice metra Můstek.

Otevírání prostoru

Heatherwick, který stojí mimo jiné za centrálními budovami firmy Google v Londýně a Kalifornii, se při představování projektu zmínil
o inspiraci klasickou pražskou architekturou, především pak starými pavlačovými domy, byť v těchto místech pavlačové domy nestály. Jedním z cílů projektu Savarin má být propojení Václavského náměstí a okolních ulic skrze revitalizovaný vnitroblok. Nové pasáže podle developera zapadají do koloritu náměstí a umožní průchod dříve nepřístupným místem, život by pak prostoru měl vdechnout park a náměstíčko ve vnitrobloku, a také veřejně přístupné střešní terasy s výhledem na Prahu.

Přesun ramp z náměstí

Nejvíce sporným bodem celé stavby jsou nyní rampy vjezdů do podzemních garáží z Václavského náměstí, na které získal developer územní rozhodnutí. s dolní částí náměstí se však do budoucna počítá jako s pěší zónou. „Spějeme k podpisu smlouvy, ve které by vedení Prahy 1 podpořilo výstavbu projektu a investor by se naopak vzdal nájezdových ramp z Václavského náměstí,“ komentoval situaci starosta pavel Čižinský. Dopravní obsluha by se nakonec měla přesunout do vedlejších ulic Panské a Jindřišské.

Někteří zástupci Prahy 1 také v projektu postrádají prostory pro bydlení. přitom místo ve vnitrobloku, které je ušetřeno hlučné dopravy a turismu, by bylo pro výstavbu nových bytů vhodné. „V žádné ze stávajících budov, které projekt zahrnuje, byty nejsou, takže není ani historický důvod je tam stavět,“ uvedl mluvčí investora Ondřej Micka.

Projekt chce propojit Václavské náměstí s okolními ulicemi skrze revitalizovaný vnitroblok.

text: Filip Liška, vizualizace: Crestyl