Pražský hrad začal s opravou pomníku Julia Zeyera v Chotkových sadech z roku 1913. Restaurátoři tam budou další dva měsíce pracovat na kamenné části památky, mramorovém sousoší i části umělého jezírka. Opraví také poškozené zlacené písmo.

Pomník byl odhalen před více než 100 lety. Od té doby neprošel žádnou komplexní opravou a některé jeho části jsou velmi poškozené. Restaurátoři mimo jiné obnoví bronzový medailon s básníkovou podobiznou v horní části pomníku a kamennou desku s názvy jeho děl na zadní straně památky,“ popisuje Barbora Féret, vedoucí Oddělení přípravy a realizace Správy Pražského hradu.

Odborníci se zaměří také na rekonstrukci části vodní nádrže v bezprostřední blízkosti pomníku. Opraví dno, břehy a kameny. Způsob úpravy okolí a zbylé části jezírka vyplyne z právě probíhající architektonické soutěže na obnovu Chotkových sadů.

Soutěž na revitalizaci parku Pražský hrad společně s Institutem plánování a rozvoje hlavního města Prahy vyhlásil letos v květnu. Do užšího kola postoupilo celkem sedm návrhů, ze kterých vybere vítěze odborná porota. „Hlavní prioritou je citlivými úpravami zlepšit prostředí parku pro obyvatele, ale zároveň ho přiblížit návštěvníkům Pražského hradu. Zadání soutěže klade důraz na zachování jedinečnosti tohoto klidného místa a jeho hodnot. Zásadní bude také nová koncepce zeleně,“ vysvětluje koordinátorka rozvoje Pražského hradu Kateřina Špičáková.

O pomníku Julia Zeyera

Pomník byl slavnostně odhalen 16. září 1913. Vznikl podle návrhu sochaře Josefa Maudra jako harmonické seskupení mohutných balvanů, v kterých se otevírá výhled do jeskyně, z nichž svítí svou bělostí mramorové sochy. Mohyla je sestavena z více než sta přírodních žulových balvanů. Vodní kaskáda a jezírko dotvářejí romantickou atmosféru. Mramorové sochy v jeskyňce, které byly vytesány v tyrolském Laasu kamenickou firmou Hauser z tamějšího bílého mramoru, představují postavy z děl Julia Zeyera. V popředí je to Paskalina, za ní Kazi, Teta a Libuše, vpravo Radúz a Mahulena a vlevo vzadu Amis a Amil.

Záměrem Josefa Maudera naopak bylo zhotovit pomník, který by svým umístěním i pojetím odpovídal básníkově romantické povaze. Proto pro něj zvolil Chotkovy sady, které měly vyvolat tuto iluzi. Mauder užil motivu umělé jeskyně, která měla Zeyerově pomníku dodat romantický a mystický ráz.

Pomník byl financován výtěžkem ze zahradní slavnosti, která se konala na jaře 1902 v Královském letohrádku.