Každoročně v září nastupují desítky malých školáků do prvních tříd základních škol. a co jejich rodiče, na co se těší a z čeho mají obavy? Získání odpovědí na takové otázky si dala za cíl jedna z aktivit Místního akčního plánu rozvoje vzdělávání II v Praze 1, zkráceně MAP II.

V červnu a září letošního roku jsme na informativních schůzkách požádali rodiče budoucích prvňáčků o vyplnění připraveného dotazníku. Jejich rozhodnutí odpovědět na pět otázek bylo dobrovolné a anonymní. Získali jsme odpovědi od 172 rodičů ze všech pěti základních škol. Na základě jejich odpovědí jsme „zmapovali“ názory a potřeby jak po jednotlivých školách, tak souhrnně za celou městskou část.

ilustrační foto

Jaké jsou výsledky? Mezi témata, která rodiče zajímají a uvítali by jejich zprostředkování odborníky, patří šikana a kyberšikana, následují vnitřní motivace dětí a strategie učení. Rodiče naopak v tomto směru málo zajímá problematika stravování nebo kritického myšlení. Rozhodující hledisko při výběru školy rodiči jsou reference, blízkost od bydliště a osobní zkušenost. Na předposledním místě jsou webové stránky školy, stránky zřizovatele neuvedl jako zdroj nikdo.

Jaká rizika spatřují rodiče v plnění povinné školní docházky? Na prvních příčkách se umístily vztahy mezi spolužáky a přístup pedagogů. Teprve až pak následovalo riziko neúspěchu ve zvládání učiva. Rodiče nejčastěji očekávají e-mailovou formu komunikace se školou. Zajímavým zjištěním bylo, že 28 % rodičů má zájem aktivně spolupracovat se školou, ať už v rámci své profese, znalostí, kontaktů, materiálně či jinak. Toto zjištění
nás velice těší. Získaná data budou sloužit jako podklad pro aktivity, které připravujeme ve spolupráci s renomovanými odborníky. Formou workshopů, seminářů, přednášek či diskusních fór chceme pomáhat v komunikaci mezi školou a rodinou.

Děkujeme ještě jednou touto cestou všem rodičům za názory. Školám děkujeme za spolupráci. doufáme, že očekávání rodičů se nám podaří právě díky aktivitám MAP II naplnit.

Výsledky dotazníku jsou dostupné ke stažení ZDE

text: Libuše Vlková, facilitátorka projektu, Michaela Vencová, vedoucí oddělení školství