Stejně jako v mnoha dalších oborech jsou i v architektuře dneška zcela zásadní otázky udržitelnosti. Jedním z průkopníků takto pojaté architektury budoucnosti je respektovaný švédský ateliér White Arkitekter, jehož práci představí Galerie Jaroslava Fragnera na výstavě s názvem A Heart of Wood. Již tento čtvrtek 13. ledna ji zahájí vernisáž spojená s přednáškou architektů Oskara Norelia a Roberta Schmitze, autorů unikátní dřevěné výškové stavby Sara Kulturhus, dvacetipatrového multifunkčního kulturního centra a nové dominanty pětatřicetitisícového města Skellefteå v severním Švédsku.

Ateliér White Arkitekter se systematicky věnuje ekologicky a sociálně udržitelné architektuře s využitím dřeva jako významného obnovitelného materiálu a jako jeden z prvních se přihlásil k výzvě navrhovat a realizovat do konce dekády uhlíkově neutrální stavby.  Soutěž na Sara Kulturhus, jednu z nejvyšších dřevěných výškových staveb na světě, vyhrál ateliér v roce 2016.  Toto nové kulturní centrum vzbudilo mimořádný zájem a uznání již během realizace. „Naše budova je uhlíkově negativní. Část je řízena umělou inteligencí, která sleduje a vyhodnocuje, jak je budova využívána, a podle toho v průběhu času optimalizuje spotřebu energie,“ říkají architekti Robert Schmitz a Oscar Norelius. Stavba vznikla přímo ve středu města známého zejména těžbou zlata a spojuje v sobě řadu funkcí: divadlo, muzeum i galerii, veřejnou knihovnu, konferenční centrum a hotel. Budova je postavena především ze dřeva z regionálních boreálních lesů. Solární panely a další účinné energetické systémy rovněž přispívají k minimalizaci uhlíkové stopy. 

Na výstavu White Arkitekter, která se uskuteční pod záštitou J. E. Fredrika Jörgensena, velvyslance Švédska v České republice, naváže tématem dřevostaveb a udržitelnosti od května výstava American Framing, která byla s úspěchem prezentována v Benátkách, a v létě také tradiční Landscape festival, jenž se po dvouleté pauze přesune opět do Prahy. Více informací na www.gjf.cz.