Na žádost Prahy 1 projedou od dnešního večera rezidenti uzavřeným Smetanovým nábřežím a Křižovnickou ulicí. Pro ostatní, kteří skrze historické centrum pouze projíždějí, zůstává oblast uzavřená až do neděle 17. listopadu, stejně jako Malá Strana. 

„Z procesních důvodů bohužel nebylo možné průjezd rezidentů umožnit dříve, i když to byl náš požadavek. Vnímáme také problematický průjezd ulicí Národní a o řešení jednáme s magistrátem. V neděli bude kvůli oslavám 17. listopadu Národní ulice uzavřena úplně. Prosíme, abyste s tím počítali při plánování svých cest autem,“ komentuje dopravní situaci v centru radní pro dopravu David Skála.

Celé opatření, které se uskutečnilo kvůli neodkladné opravě tramvajové trati na Smetanově nábřeží, umožnilo obsáhlý sběr dat o dopadu uzavření obou břehů Vltavy na celkovou dopravní situaci v Praze. Zatím můžeme říct, že:

▪ denně před uzavírkou projelo tramvají přes Smetanovo nábřeží a Malou Stranu zhruba 90 000 lidí, oproti tomu autem projelo oblastí cca 40 000 lidí,
▪ zácpy, které se zde pravidelně tvořily, způsobovaly průměrné zpoždění tramvají okolo 4 minut ve špičce, 
▪ při omezení tranzitní dopravy tudy rychleji projíždějí nejen tramvaje, ale i vozidla záchranné služby, a zvýšila se přesnost také navazujících spojení, např. autobusových linek, 
▪ opatření mělo pozitivní vliv na kvalitu ovzduší v centru, které je 2. nejhorší v celé republice a má dlouhodobý vliv na nemocnost obyvatel.

Za předpokladu, že bude zachován hladký průjezd pro rezidenty a dopravní obsluhu v daných oblastech, Praha 1 podporuje trvalé uzavření Smetanova nábřeží i Malé Strany pro tranzitní dopravu. 

Takové plány přitom nejsou novinkou, poprvé byla tato opatření testována již v roce 2004 za primátora Pavla Béma a zklidnění nábřeží měl v plánu i bývalý primátor Tomáš Hudeček, který plánoval celé Smetanovo nábřeží proměnit v pěší zónu. Při tehdejším zkušebním pokusu však nebyla uzavřena pro tranzit Malá Strana ani nebyl zkolaudovaný tunelový komplex Blanka. Na uzavření Malé Strany pro tranzitní dopravu existuje již z dřívějška usnesení zastupitelstva Prahy 1. Zklidnění centra mělo být jedním z hlavních efektů dokončení tunelového komplexu, který je otevřen od roku 2015.

„Nynější uzavírka umožnila změřit dopad na ostatní dopravu v Praze a data ukazují, že kromě lokálních nedostatků pražskou dopravu opatření zásadně nezhoršilo. Situaci i nadále monitorujeme a budeme vyhodnocovat. Na uzavírku zatím máme od mnoha obyvatel Malé Strany pozitivní ohlasy, včetně petice za trvalé omezení tranzitní dopravy,“ dodává radní Skála.

Své případné podněty můžete psát na e-mail doprava@praha1.cz

Omlouváme se za případné komplikace a děkujeme za sdílení mezi ostatní sousedy.