Doprava, parkování a úklid Školství a spolky Kultura Sport Čistota a životní prostředí Bezpečnost a veřejný pořádek Sociální péče a zdravotnictví Byty, nebyty a privatizace Územní rozvoj a investice Obchod, služby a podnikání
Do ulic Prahy 1 konečně vjede opravdový minibus na nové linky 192 a 194
27-3-2015

Do ulic Prahy 1 konečně vjede opravdový minibus na nové linky 192 a 194

Do ulic Prahy 1 konečně vjede opravdový minibus

V úzkých uličkách Starého a Nového Města začnou konečně od 7. dubna na nově zřízených linkách 192 a 194 občany vozit minibusy, tedy vozidla, která se dokážou vyrovnat se specifickými podmínkami historického centra a nebudou způsobovat dopravní komplikace a nehody, k nimž docházelo při předchozích nepříliš optimálních řešeních.

Konkrétně půjde o nízkopodlažní Stratos minibusy pro 38 cestujících. „Jsem velmi rád, že se tento letitý plán ODS konečně podaří dotáhnout do konce. Nasazení minibusu je podle nás jediným opravdu funkčním řešením pro některé oblasti centra. Zároveň jsme již začali zkoumat možnosti, jak pomocí minibusu ještě lépe obsloužit území Starého a Nového města. Navíc do budoucna se nevzdáváme snahy získat pro tyto oblasti ještě menší vozidla, která jezdí například v Římě,“ říká místostarosta Prahy 1 a radní pro dopravu Richard Bureš (ODS).

V prvních týdnech provozu budou na uvedených linkách jezdit náhradní vozy stejného typu, zatím celé bílé s provizorními polepy dle zadání ROPIDu. Jeden z nich bude mít dieslový motor, který splňuje normu Euro 6, druhý bude jezdit s pohonem CNG. Bude tak možné vyhodnotit, který pohon je pro specifické prostředí centra Prahy vhodnější. Na vozech, které se následně trvale nasadí na obou linkách, proběhnou ještě úpravy, které budou hotové na konci května. Na linky pak budou vozy nasazeny od začátku června. „Oproti základnímu uspořádání budou odstraněny dvě řady sedadel v přední části. Ve vozidlech tak bude deset pevných míst k sezení a navíc dvě sklápěcí sedačky na zadní plošině pro vozíky a kočárky. Výrobce zároveň doplní tyč před první sedačku a na stěnu vozidla. Zároveň padne rozhodnutí, který pohon bude vybrán“ vysvětluje místostarosta Bureš.

Praha 1 zároveň stále jedná o možném rozšíření linky tak, aby projížděla i dalšími ulicemi Starého a Nového Města. Pokud by ROPID souhlasil, nakoupí dopravce i třetí vůz a současně s rozšířením linky zkrátí i interval. Nyní probíhají výpočty, zda by bylo možné dosáhnout intervalu 15 nebo 20 minut oproti současným 30 minutám. „Cílem je co je nejlepší dopravní obslužnost těch lokalit Prahy 1, které svým charakterem, zejména úzkými uličkami, vyžadují specifické řešení,“ uzavírá místostarosta.


Do ulic Prahy 1 konečně vjede opravdový minibus - nízkopodlažní minibusy Stratos pro 38 cestujících

Do ulic Prahy 1 konečně vjede opravdový minibus - nízkopodlažní minibusy Stratos pro 38 cestujících

Technické údaje nízkopodlažního minibusu Stratos pro 38 cestujících

Boj o dopravní spojení obou břehů řeky - nové linky 192 a 194 vyjedou 7.dubna 2015

Z důvodu odložení komplexní změny organizace městské hromadné dopravy, místo které budou na začátku dubna zavedeny pouze dílčí změny související s otevřením čtyř nových stanic trasy metra A, dojde k tomu, že Praha 1 přijde o přímé dopravní spojení obou břehů řeky. Autobusová linka 294, která doposud spojení zajišťovala, bude totiž zrušena, ale její nahrazení plánovanou nově vedenou tramvajovou linkou číslo 8 bylo odloženo. „Návrh komplexní změny obsahoval souběh těchto opatření, takže byl z naší strany akceptován. Odložení části změn nám ale v tomto případě způsobilo problém, proto intenzivně jednáme s vedením ROPIDu o jeho řešení, protože přímé spojení obou břehů Vltavy považujeme za velmi důležité,“ vysvětluje místostarosta Prahy 1 a radní pro dopravu Richard Bureš (ODS).

Zrušení autobusové linky číslo 294 a její nahrazení novými linkami 192, která bude spojovat Malostranské náměstí a Nemocnice pod Petřínem a 194 mezi Staroměstskou a Florencí, mělo svůj logický důvod. Původní linka, která spojovala oba břehy Vltavy, totiž způsobovala technické problémy a velké dopravní komplikace a zácpy v oblasti tzv. tramvajové splítky v Letenské ulici. I proto městská část proti jejímu zrušení a nahrazení tramvají neprotestovala. Ale vzhledem k tomu, že tramvajová linka od dubna po nově vedené trase jezdit nebude, je třeba jednat. Dosavadní jednání jsou podle Bureše důvodem k optimismu. „Jde nám o to, aby lidé nemuseli při cestě z malé Strany na Staré či Nové Město složitě přestupovat. Již jsem absolvoval jednání s vedením organizace ROPID a předložil jim naše argumenty. Mohu říci, že přístup ROPIDu je vstřícný a konstruktivní, což dává velkou naději na nalezení nového řešení, které bude z pohledu občanů Prahy 1 pozitivní, i když již nyní je jasné, že se jej nepovede realizovat již na začátku dubna. Avšak věřím, že výpadek bude co nejkratší,“ konstatuje místostarosta.

Jízdní řád nové linky minibusu 192 od 7.dubna 2015

Jízdní řád nové linky minibusu 194 od 7.dubna 2015

Mapa trasy a zastávek nové linky 192

Mapa trasy a zastávek nové linky 194

Městská část Praha 1 a ROPID Pražská integrovaná doprava