Doprava, parkování a úklid Školství a spolky Kultura Sport Čistota a životní prostředí Bezpečnost a veřejný pořádek Sociální péče a zdravotnictví Byty, nebyty a privatizace Územní rozvoj a investice Obchod, služby a podnikání

Rozlišení jízdních kol, elektrokol a koloběžek

Dobrý den, rád bych se zeptal proč Praha zakázala či spíše omezila v hodinách 10-17 vjezd cyklistům do určitých úseků na Praze 1. Konkrétně třeba pěší zóna před Palladiem. Hádám, že se jedná o marný boj s půjčovnami nyní elektrokoloběžek - dříve segwayu. Nejsem odborník, ale věřím, že se tímto tématem zabývali jiní odborníci a chci se tedy zeptat proč nenašli jak tyto elektokoloběžky vymezili oproti klasickým kolům. Hádám, že je problém u elektrokol. Ale tam se jedná pouze o dopomoc při šlapání: Dopomoc elektromotoru může být tedy aktivována pouze při aktivním šlapání, akcelerátor může elektrokolo uvést pouze do rychlosti 6 km/h z klidového stavu (viz norma EPAC níže, v případě šlapání může být jeho výkon až do maximální asistované rychlosti). - u elektrokoloběžek se o to nejedná a mělo by se na ně stahovat jiná pravidla: V případě, že rychlost nebo výkon elektrokola přesahuje limity stanovené normou EPAC, nejedná se dále o elektrokolo, ale o malý skútr, na nějž se vztahují omezení daná vyhláškou Ministerstva dopravy (tedy povinnost provedení typových zkoušek, registrační značka, pojištění, helma a provoz pouze na komunikacích určených). Rád bych tedy věděl, jaký je tedy důvod zákazu a pokud byl především kvůli půjčovnám elektrokoloběžek, tak proč nebyli vymezeny oproti jízdním kolům/elektrokolům. děkuji
Dobrý den,
věc rozlišení jízdních kol, elektrokol a koloběžek je opravdu složitá. Touto věcí se zabývalo také Ministerstvo dopravy ČR, ale bohužel se nepodařilo nalézt konkrétní pravidla. Rychlost u těchto prostředků nelze měřit, resp. postihovat a vymáhat, jelikož nejsou povinně vybavena rychloměrem. Opravdu nikde není zakotveno, že tato situace omezení vjezdu jízdních kol v určitých místech v daném časovém omezení zůstane tak, jak je v současné době. Zdůvodnění vč. plánků míst se změnou dopravního značení je umístěno v archívu úřední desky MČ Praha 1.
S pozdravem
Pavel Kotlár
dopravní značení